måndag 26 april 2010

Soligt värre ;-)

Solen skiner för fullt och det är riktiga vårkänningar. Nu är dessutom snön till största delen borta. Det ligger kvar där största snöhögarna var under vintern och i några riktigt skuggiga partier, men det går minsann att räfsa löv på större delen av tomten.

Nu ska vi försöka få undan efter avverkningen så det blir en fin gräsmatta i sommar. Det ligger en del kvistar och massor av spån på gräsmattan så vi har en del plockande och krattande att göra. Men sedan kommer den sista mastodont räfsningen någonsin! Alla fyra jätte björkarna är borta så nästa år är det en veckas lövräfsning som vi slipper och kan lägga tiden på annat!
Hurra!

Satte ut lite penseer i en kruka igår. Hade tre stora krukor i fjol men i år har jag lite mindre. De blommar så pass länge och i år vill jag kunna byta ut eller komplettera med mer sommarblommor för lite variation.

Gjorde ett rikigt klipp igår.
Hittade pelargoner för 20.- st. Så jag köpte 12 plantor, 4 vita och 8 röda. Det är mina första pelargoner och jag har bestämt att jag ska ha dem i blomlådorna i sommar. Det kommer att bli så maffigt med bara pelargoner i lådorna, super fint mot vårt röda hus också.

Min mamma såg ett trädgårdsprogram där en trädgårdsmästare hade köpt en pelargon. De tförsta han gjorde var att klippa av alltihop! Så tog ha sticklingar från det avklippta och sa att det skulle bli en stark härdad planta av "moder" växten som skulle tåla mer.

Funderar på att försöka mig på den varianten jag med, det gör ju inget om vi har lite fler blommor än de i lådorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar