tisdag 20 april 2010

Syrener och stubbar

Haöva dan har jag läst om syrener. Kan nog kalla mig för en expert snart. Och allt för att jag vill ha en syren häck.
Det här är min första trädgård så jag är inget proffs vad gäller växtlighet. Men jag vet att jag tycker om syrener, både blad och blommor, så därför funderar vi p åen syren häck.
Jag behöver något som blir HÖGT, som syren, eftersom det är en slänt upp till vägen på ca 1 meters höjdskillnad så ska det bli något insyns skydd så måste det vara minst en 3 meter hög häck.

Men det är minst sagt blandade bud. Vissa säger att den tar sig snabbt från rotskott, på något år så har den hyfsad höjd och är färdig häck, även om den fortsätter växa sig hög. Andra säger att det tar minst 5 år innan den ser ut som en häck alls plus at den inte alls blir så tät.
Jag har inte tid och tålamod att ha en formklippt häck så en vildvuxen variant krävs. Så det lutar ändå åt syren mer och mer.
Jag har en syrenbuske på tomten som inte är så bred, men rejält hög. Runt den lät vi rotskott växa förra sommaren så förhoppningsvis klarar jag att ta skott därifrån för att plantera häcken. Vi får se om jag blandar ut med större planter från någon handlare.
Helst skulle jag ha häcken klar imorgon.

Vägen utanför vårt hus är rätt hårt trafikerad även om det är utanför stan. Det är också en populär promenad väg så lite insynsskydd är önskvärt. Det är inte ens roligt att vara på större delen av tomten idag eftersom det känns som att vara på en scen tidvis.
Dessutom har vi ju tagit ner 4 STORA björkar nyligen. Det lockar ännu mer blickar, folk ser att något hänt men kan inte komma på vad direkt.

Idag är halva tomten ett kalhygge med spån och stubb så idag har maken varit i kontakt med en stubbfräsnings firma som brukar vara i trakten några gånger om år. Vi har hela tiden tänkt att det kommer att kosta alldeles för mycket att fräsa bort stubben. De tar 100 per dm i diameter och stubbarna är not 50-100 cm. Med andra ord så kommer det att kosta runt 3000-3500 kr att få bort dem.
Alternativet är Round Up för att påskynda förloppet och sedan vänta X antal år ändå...
Vi vill få ordning nu, frågan är bara om priset är acceptabelt. Så ikväll ska vi ut och mäta stubbar minsann...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar